اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران

اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی ایران

هدف ما ارتقاء سطح تولید تجهیزات پزشکی ایرانی ،بالابردن کیفیت ورقابت با علم روز دنیا ،صادرات به بازارهای جهانی وحمایت از شرکتهای دانش بنیان میباشد
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران

اتاق بازرگانی حامی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیست

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نشست خبری با تشریح مشکلات مختلف این صنف در مسیر تولید، از انفعال اتاق بازرگانی و عدم حمایت از تولیدکنندگان انتقاد کرد.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران، دکتر ساقی باقری نیا دبیر این اتحادیه با اشاره به طولانی شدن صدور مجوزها در اداره کل تجهیزات پزشکی اظهار کرد: تاخیر در صدور مجوزهای تولید محصول از سوی این اداره کل ، موجب از بین رفتن توجیه اقتصادی و در برخی موارد موجب فساد محصولات می شود که این امر خسارت های سنگینی به تولیدکنندگان وارد می کند.
وی با اشاره به موانع گمرکی و وجود رقابت های نابرابر در مسیر تولیدکنندگان این حوزه گفت: فرآیندهای گمرکی تناسبی با اقتضائات و پیچیدگی های این حوزه ندارد و گاه مواد اولیه و قطعاتی که باید به سرعت ترخیص و وارد مدار تولید شوند با موانع گمرکی مواجه می شوند و دست تولیدکننده از آنها کوتاه می شود؛ همین امر موجب می شود واردکنندگان از خلاء به وجود آمده استفاده کنند و در حالی که توان تولید در داخل موجود است، محصولات تجهیزات پزشکی را از خارج وارد کنند.
باقری نیا در ادامه به بیان انتظارات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از اتاق بازرگانی پرداخت و اظهار کرد: اتاق بازرگانی بزرگترین تشکل بخش خصوصی است و باید حامی تولید کنندگان باشد اما در حوزه تجهیزات پزشکی چنین حمایتی را شاهد نیستیم و هیچ صدایی از اتاق بازرگانی در حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به گوش نمی رسد.
وی افزود: کمیسیون های اتاق بازرگانی که باید رفع کننده مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باشند، کاملا منفعل عمل می کنند و به جای آن که نماینده بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی باشند، حالت دکوری دارند.
اتاق بازرگانی یک تشکل مردسالار است
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نفوذ دولت در اتاق های بازرگانی بیان کرد: اتاق بازرگانی باید جایگاه و صدای بخش خصوصی کشور باشد اما افراد نزدیک به دولت در اتاق ها حضور دارند و این امر موجب می شود صدای بخش خصوصی به دولتمردان نرسد و اتاق بازرگانی در تصمیمات مهم و مرتبط با بخش خصوصی جدی گرفته نشود. وی تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات اتاق های بازرگانی امیدواریم در ترکیب نهایی اتاق ها شاهد پررنگ شدن استقلال بخش خصوصی باشیم.
باقری نیا همچنین با اشاره به پایین بودن مشارکت و حضور زنان در اتاق بازرگانی بیان کرد: اتاق بازرگانی یک تشکل مردسالار است و نابرابری شدید بین مدیران و فعالان اقتصادی زن و مرد در اتاق به چشم می خورد. متاسفانه بانوان کارآفرین فضا را برای حضور در اتاق مساعد نمی بینند و حضور کمرنگی در اتاق ها دارند. تعداد نامزدهای زن در انتخابات اتاق حوزه تهران کمتر از 5 درصد است و سهم ناچیز زنان در اتاق های بازرگانی موجب می شود منافع و حقوق زنان کارآفرین در این تشکل مهم بخش خصوصی کشور نادیده گرفته شود.